”Från sandbänk till lärplatta” utsedd till årets hembygdsbok i länet

Jönköpings läns hembygdsförbund har utsett Vrigstads hembygdsförenings senaste bok om skolorna i Vrigstads socken till årets hembygdsbok i Jönköpings län. Utmärkelsen Årets hembygdsbok delas även ut nationellt och Vrigstads bok går nu vidare till den nationella tävblingen som avgörs senare i år.

Juryns motivering: ”Från sandbänk till läsplatta” är inte bara en lokalhistorisk exposé över Vrigstads fascinerade skolhistoria. Faktiskt kan den också läsas som en lärobok om skolans framväxt i hela vårt land. Imponerande!

Även 2016 var Vrigstads hembygdsförening med och kämpade om den nationella utmärkelsen, men fick då se sig slagna med boken om näringslivet i Vrigstad. Utöver förstapriset det året valde juryn att ge näringslivsboken ett extra hedersomnämnande. Nu återstår att se om föreningen denna gång får den åtråvärda utmärkelsen. Läs mer om skolboken.