Från vagnshjul till småhus. Näringslivet i Vrigstad – då och nu.

omslag_nliv1Under 2016 har hembygdsföreningen arbetat med att dokumentera det näringsliv som finns och har funnits i Vrigstad socken. I boken finns en utförlig beskrivning av Vrigstad marknad, som har anor från 1500-talet. Vi beskriver hur industrialismen kommer till Vrigstad i form av garverier på 1800-talet och hur näringslivet utvecklats fram till våra dagar.

Boken är en dokumentation i ord och bild. Boken innehåller över 500 bilder, de flesta från vårt rika bildarkiv, men vi har även kompletterat med helt nya bilder från de flesta verksamheter som finns idag.

Boken innehåller bl.a. ett komplett register över de 350 företag och över 900 personer som omnämns i boken.

Boken utsågs 2018 till Årets hembygdsbok i Jönköpings län och fick ett av tre hedersomnämnande då Sveriges Hembygdsförbund utsåg Årets hembygdsbok samma år.

Boken kostar 250 kr. För leverans med Posten tillkommer porto med 79 kr.

Bokkommitté: Börje Cronvall, Kerstin Carlsson, Carl-Gustav Liew och Stig Marz.

Boken är tryckt i 700 exemplar och omfattar 295 sidor.

Ett stort tack till följande som har lämnat ett bidrag till tryckningen av boken: AB Smålandsost, B. Gunnarssons Servicebutik AB – CIRCLE K, Bodefälts Bilservice, Dan’s Fritidsbod/Sportringen, Hagens Camping & Vrigstad Älgpark, Harbrechts Fastighets AB, Hälsocenter AB, JB Transport AB, JMC Timber AB, Jotos, Ostkaksbageriet i Vrigstad AB, S Isakssons Kran & Transport AB, Smålandsvillan AB, Sunnerby Södergård, Sävsjö kommun, Vrigstad Blomsterhandel och Vrigstad Företagstjänst AB.