Tematräffar 2014

Hembygdsföreningens aktiviteter 2014

Torsdagen den 20 november höll föreningen årets sista temakväll. Stig Marz visade filmer från Vrigstad.

A141120

Först visades en film om gamla skolhuset, som byggdes 1826 av Esaias Tegnér. År 1917 räddades den undan rivning av skollärare KA Hultkvist som lät återuppföra byggnaden på andra sidan ån. Fastigheten togs senare över av Daniel och Margit Stålhammar och på filmen guidar Margit oss runt i huset och i trädgården.

Vi fick också se en film om Lundbergs Pressgjuteri, som grundades av Robert och sonen Gösta Lundberg. Efter Göstas bortgång tog makan Valborg över ansvaret för verksamheten och hon intervjuas tillsammans med dottern Cajsa som idag är vd för företaget.

A141120_1På tematräffen presenterade Stig också sin nya bok ”Med Vrigstademigranter över Atlanten” som kommer att premiärförsäljas i Gamla Bankgården samband med julskyltningen.

Torsdagen den 16 oktober
anordnade föreningen en temakväll då Thomas Stellrot, Riksarkivet vid Landsarkivet i Vadstena berättade om vad som finns om vår bygd i deras arkiv. I arkivet i Vadstena förvaras material från Småland och Östergötland och här finns bl.a. kyrkoarkiven t.o.m. 199 och folkbokföringen fram t.o.m. halvårsskiftet 1991.

A141116Thomas Stellrot gav många exempel på fakta som finns i arkiven och visade bl.a. husförhörs-längder från Vrigstad åren 1841-46, födelse- och dopbok från Vrigstad 1689, bänklängder och sockenstämmo-protokoll.

Söndagen den 3 augusti
höll föreningen traditionsenligt Öppet hus på Gröndal. Ett drygt 70-tal personer hade samlats i det varma vädret där de fick lyssna till Peter ”Nille” Nilsson som underhöll med berättelser om Pälle Näver och tonsatta dikter av Pälle. Föreningen visade även delar av det rika bildarkivet samt klipparkivet.

A140803

Några valde att inta kaffe och ostkaka inomhus, där det var lite svalare än utomhus i det gassande solskenet.

Den 12 maj vårstädade några av styrelsens ledamöter på Gröndal.

A140512

Torsdagen den 10 april höll hembygdsföreningen sitt årsmöte.
Mötet inleddes med ett föredrag av Magnus Gustafsson under rubriken ”När prästerna Wallman upptecknade dansmusik i Vrigstad sommaren 1819”. Magnus Gustafsson berättade om hur bröderna Johan Haqvin och Daniel Wallman under åren 1819 och 1820 företog vetenskapliga resor, på kronprins Oscars och Johan Adlerbeths bekostnad, genom landskapen i Götaland. Bröderna var flitiga samlare av folkvisor och folksägner, men var framför allt fornminnesforskare. De stannade en längre period i bl.a. Vrigstad och nedtecknade t.ex. sägnen om Gällingens grav i Vrigstad.

A140410Magnus Gustafsson gav prov på flera musikstycken från Vrigstad som bröderna Wallman tecknat ned, bl.a. Polska från Vrigstad (som sedan spridits till flera andra länder) samt en gammal respektive en ny brudmarsch från Vrigstad.

I samband med årsmötet visade Stig Marz traditionsenligt föreningens verksamhetsberättelse i ord och bild. Vid årsmötet avtackades Göran och Eivor Lindblad för sina insatser för föreningen och Kerstin Carlsson valdes in som ersättare för Göran i styrelsen.

Torsdagen den 27 februari
anordnade hembygdsföreningen en temakväll under rubriken ”Polisminnen”. Lennart Davidsson berättade för ett fullsatt församlingshem minnen från sin ungdoms- och skoltid i Vrigstad samt minnen från sin tid som polis i Stockholm.

A140227Lennart berättade om sin väg till polisbanan och om hur han efter endast två månaders utbildning direkt fick fotpatrullera i Stockholm. Under många år var Lennart engagerad i kampen mot droger och vi fick ta del av skurkhistorier bl.a. om en man med ett närmast obegränsat antal pass och identiteter. Som avslutning på kvällen gjorde Lennart en genomgång av mordet på statsminister Olof Palme och den lösning på mordet som han såg som den rätta.