Tematräffar 2013

Hembygdsföreningens aktiviteter 2013.

A13_SM

Hembygdsföreningen gratulerar Stig Marz, mångårig styrelseledamot i Vrigstads Hembygdsförening och tidigare ordförande i Stiftelsen Gamla Bankgården, som välförtjänt har tilldelats 2013 års Kulturstipendium av Sävsjö kommun. Läs mer…

A131107

Torsdagen den 7 november visade Stig Marz filmer från Vrigstad inför ett nästan fullsatt församlingshem. Först visades andra delen av en intervju med Ingrid Svensson där vi bl.a. fick veta att det funnits sju mataffärer i Vrigstad.
Efter kaffepuas visade Stig videoklipp från tre olika Öppet hus på Gröndal – två från 90-talet och en från början av 2000-talet.

Torsdagen den 10 oktober höll föreningen en temakväll med besök av Irene Persson, född Svanberg, som berättade minnen från Vrigstad.

A131011
Framför allt berättade hon om gamla Centrumbiografen, som sköttes av föräldrarna och farfar. Många av besökarna hade också minnen från biografen och man erinrade sig såväl repertoar som skådespelare.

Som avslutning på kvällen berättade Irene engagerat om sitt arbete som bildterapeut.

Söndagen den 4 augusti höll föreningen Öppet hus på Gröndal i strålande solsken och med rekordmånga besökare. Deltagarna serverades kaffe och ostkaka och hade möjlighet att titta på föreningens samlingar, bl.a. det rika bildarkivet som innehåller över 5 000 bilder.

A130804_cafe
Göran Lindblad och Andreas Ljung monterar den gamla Café-skylten innan starten.

A130804_gasterBesökarna njöt av underhållningen samt kaffe och ostkaka som serverades.

A130804_ljung
Christina och Ingvar Ljung underhöll med sång och musik på sedvanligt sätt med en blandad repertoar.

A130601_1Lördagen den 1 juni firade Vrigstads hembygdsförening tillsammans med Sunnerby Missionsförening Missionshusets 100-årsjubileum. Missionshuset, som normalt endast används vid ett par tillfällen under året, var fyllt till sista plats.

A130601_2 A130601_3 Sunnerby Missionshus historia berättades av Stig Marz. Informationen finns nu på vår hemsida.

A130601_4 Christina och Ingvar Ljung spelade gamla ”Läsarsånger” ur det häfte som togs fram till en läsarsångsafton i Sunnerby 1980.

A130601_5 A130601_6Missionsförsamlingen bjöd på kaffe.

A130513_1Måndagen den 13 maj städade styrelsen på Gröndal. Utomhus räfsades löv och grenar och inomhus dammsögs det och skakades mattor.

Torsdagen den 11 april höll föreningen årsmöte i församlingshemmet.A130411Traditionsenligt visade Stig Marz föreningens årsberättelse i ord och bild. Efter årsmötesförhandlingarna fick vi se första halvan av en film/en intervju med Ingrid Svensson. Resterande del av filmen kommer att visas vid en av temakvällarna i höst.

Torsdagen den 14 februari anordnade hembygdsföreningen en temakväll/filmkväll i församlingshemmet. Det var Stig Marz som visade ett par filmer av intervjuer med Tage Sjögren och Bengt Dahlqvist.A130214

Tage Sjögren fanns på plats och i intervjun berättade han bl.a. om sin uppväxt, sina olika arbeten och inte minst sina uppfinningar. Vi fick följa med Tage ner i verkstaden där han visade några av sina spännande innovationer.
Nästa intervjuperson var Bengt Dahlqvist som också delade med sig av både personliga och yrkesmässiga minnen. Han berättade bl.a. om Rundstedtska färgeriets historia. Vi fick också höra lite av Bengts idrottsminnen (han var bl.a. en duktig sprinter) och om hans resa till London-OS 1948.