Kommande aktiviteter

Öppet hus på Gröndal den 7 augusti
Underhållning, kaffeservering, lotterier samt tillgång till delar av våra samlingar. Tid: Kl. 14.00-16.00.

Sommarläger 12-14 augusti
Vrigstads hembygdsförening är värdar och arrangörer av Jönköpings läns hembygdsförbunds sommarläger för femte klassare.

Temakväll den 21 augusti
Länsarkeolog Mikael Nordström föreläser under rubriken ”Från jägar- och fiskaresamhälle till vikingahövdningar och dagens Sävsjö”. Plats: Vrigstad missionskyrkas Skeppet. Tid: kl. 18.00.

Temakväll den 29 september
Niclas Jonsson berättar om sig och sitt företag och Carl-Gustav Liew berättar om Vrigstad kyrka. Plats: Vrigstad församlingshem. Tid: Kl. 19.00.

Temakväll den 3 november
Bertil Zettergren berättar om vårdhemmet på Biskopsbo. Plats: Vrigstad församlingshem. Tid: Kl. 19.00.

Aktiviteterna sker i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

Genomförda aktiviteter

Temakväll ”Min nygamla hembygd”
Den 7 april var Malika Svensson inbjuden att tala om sin nygamla hembygd. På ett mycket väldisponerat och informativt sätt berättade hon om sitt liv, där hon fötts i Indien och året efter adopterats till Vrigstad och att hon för några år sedan återvände till Vrigstad efter många år utomlands.

Efter skolgång i Vrigstad och Sävsjö gick hon i gymnasiet i Vetlanda och sedan blev det ekonomistudier på högskolan i Skövde. Andra studiekamrater i Skövde hade fått jobb i Dublin på Irland och hon testade också att resa dit. Här blev det jobb i finansbranschen under flera år. Efter giftemål och planer på barn återvände hon tillsammans med maken till Vrigstad där hon nu bor tillsammans med sin familj. Den trygghet hon kände som barn i Vrigstad, vill hon nu dela med sig till sina egna barn. Vid flytten till Vrigstad arbetade hon fortfarande, på distans, kvar på sitt jobb i Dublin, men nu har hon även funnit ett nytt spännande jobb i Vrigstad.

Ett 60-tal personer deltog i träffen där föreningen efter fikapausen formellt antog nya stadgar. Efter en kort information om den kommande hembygdsboken, som handlar om perioden 1863-1970 då Vrigstad var en egen kommun, visades nya och gamla bilder från föreningens rika bildarkiv.

Årsmöte den 10 mars
Den 10 mars höll föreningen sitt årsmöte inför ett 25-tal medlemmar. Bengt Gunnarsson hade avböjt omval efter sina sex år som suppleant i styrelsen. I hans ställe valdes Anders Johansson in på två år. Föreningen antog också nya stadgar, som dock ska godkännas även vid ett kommande föreningsmöte för att gälla. Nytt för i år var att föreningen instiftat ett kulturvårdspris där hembygdsföreningen framför allt vill uppmuntra bevarandet av kulturmiljöer. Det första priset tilldelades Lennart och Monica Fyhrlund: ”För ett engagerat arbete med att bevara kulturmiljön ”Runstedtska Färgeriet” och därmed också ett centralt kulturmärke i Vrigstad”.

Bengt Gunnarsson fick ta emot blommor som tack för sitt arbete i föreningen.
Lennart och Monika Fyhrlund fick ta emot det första kulturpriset. De flankeras av Kerstin Carlsson och Börje Cronvall.
Bengt Gunnarsson har tillverkat ”plåthattar” som han sätter på alla staketpinnar.