Hembygdsföreningen träffar kommunen om donationsgårdarna
Hembygdsföreningen har i en skrivelse till Sävsjö kommun klagat på att avkastningen på de donationer som skänkts till ”Vrigstads pedagogi” numera även ska kunna gå till övriga skolor i kommunen om behoven är täckta vid Vrigstad skola. Eftersom kommunen vägrar att ändra sin ståndpunkt har hembygdsföreningen skrivit till Länsstyrelsen i Östergötland, som har tillsynen över stiftelser i bl.a. vårt län, med begäran om att entlediga den nuvarande förvaltaren (Barn- och utbildningsnämnden i Sävsjö kommun) och i stället förorda en ny förvaltare med starkare koppling till Vrigstad och utan direkt koppling till kommunens Barn- och utbildningsnämnd, se nedan.
Sävsjö kommun har efter detta bjudit in hembygdsföreningen och Vrigstads samhällsförening till en träff i början av september månad.
Till Länsstyrelsen i Östergötland
Begäran om tillsyn av Stiftelsen Donationsgårdarna, org.nr. 827501-1297
Vrigstads hembygdsförening vill härmed uppmärksamma Länsstyrelsen på vad vi anser vara allvarliga brister i förvaltningen av Stiftelsen Donationsgårdarna. Vi hemställer därför om att Länsstyrelsen inleder ett tillsynsärende för att granska om förvaltningen sker i enlighet med stiftelselagen och stiftelsens ändamål.
Bakgrund
Vrigstads hembygdsförening är en ideell förening som är engagerad i att bl.a. lyfta fram Vrigstad i ett historiskt perspektiv men även verka för en fortsatt positiv framtid för samhället. 2020 gav vi ut en bok ”Från sandbänk till lärplatta. Skolorna i Vrigstads socken – förr och nu” där vi bl.a. belyste ”Pedagogin i Vrigstad” som startade redan 1648 och som var upphov till de donationsgårdar som nu finns i ovan nämnda stiftelse. Redan då noterade vi svårigheter att få insyn i stiftelsens ekonomi och fann redovisningen otydlig gällande avkastning och prioriteringar.
Målet med donationsgårdarna har varit och är att förbättra skolväsendet i Vrigstad. Vår uppfattning är att stiftelsens avkastning i oproportionerlig utsträckning har använts för att täcka kostnader som åligger kommunen i egenskap av skolhuvudman, snarare än för de ”skolans förbättringar” utöver den ordinarie driften som ändamålet föreskriver. Detta antyder en möjlig intressekonflikt där förvaltarens (kommunens) intresse av att minimera sina egna kostnader har prioriterats framför stiftelsens ändamål.
Nedan följer två konkreta exempel som illustrerar detta.
Exempel 1 – kapitalförstöring och ändamålsglidning
Sedan Vrigstad kommun upphörde 1971 har förvaltningen av stiftelsen skötts av Barn- och utbildningsnämnden i Sävsjö kommun. Nämnden har själv konstaterat, i en utredning 2021-10-01 (bilaga 1), att det uppstått ett underhållsbehov på fastigheternas byggnader på cirka
4 miljoner kronor under de kommande tio åren. Man har därför ansökt om permutation för att sälja gårdscentra, vilket Kammarkollegiet beviljade 2023-06-12 (bilaga 2).
Kammarkollegiet konstaterar då också att ”Avkastningen är sådan att det blir över när behovet i Vrigstad tillgodosetts.” P.g.a. detta beslutade de att avkastningen i andra hand också ska gå till övriga skolor i Sävsjö kommun. Dessa övriga skolor och orter som enligt beslutet skulle kunna få ekonomiskt stöd existerade inte ens när donationerna gjordes.Det faktum att ett underhållsbehov på 4 miljoner kronor har tillåtits ackumuleras under nämndens förvaltning, vilket nu resulterat i en ansökan om att sälja delar av stiftelsens fasta egendom, väcker starka frågor kring förvaltningens långsiktighet och kompetens. Det strider mot god förvaltningssed att låta kapitalet (fastigheterna) urholkas på detta sätt.
Donatorerna var tydliga med att avkastningen skulle gå enbart till skolorna i Vrigstad församling. Fastigheterna har ett totalt taxeringsvärde på drygt 12 000 000 kronor. Med rätt skötsel, under de drygt 50 år som Sävsjö kommun skött förvaltningen, skulle det genererats en ökad avkastningen till skolans elever samt inrymt underhållet av byggnaderna på fastigheterna.
Exempel 2 – användning av medel för ordinarie verksamhet
2025-06-11, § 124, beslutade nämnden att komplettera ett beslut från 7 december 2022, § 241, om att ge sig själva ”möjligheter att besluta om större belopp vid specifika händelser”. I efterföljande paragraf beslutade man att Vrigstad skola ska söka 250 000 kronor från donationsgårdarna ”som ersättning till grusplanen”. Samtidigt skriver man att det totala bidraget som skolorna i Vrigstad kan söka är 43 600 kr (bilaga 3).
I mars och april 2025 behandlade nämnden ”Lokaler Vrigstad skola” (bilaga 4). Vrigstad skola får inte plats i sina lokaler och behöver därför moduler som ska sättas på skolans grusfotbollsplan. För att kompensera eleverna vill man köpa en multisportarena – som alltså ska bekostas av donationsgårdarna.
Att skolans elever inte får plats i befintliga lokaler borde inte kommit som en överraskning för nämnden. Hade nämnden agerat lite tidigare hade t.ex. en del av en grannfastighet varit till salu och den mest utnyttjade delen av skolgården hade även fortsättningsvis varit elevernas lek- och spelyta.
Medel från donationsgårdarna ska inte gå till ordinarie verksamhet i skolan. Här används stiftelsens medel för att lösa ett problem (förlust av skolgårdsyta) som uppstått till följd av kommunens egen planering och dess lagstadgade skyldighet att tillhandahålla ändamålsenliga lokaler. Kostnaden för multisportarenan framstår därmed inte som en ”förbättring” utöver det normala, utan som en kompensation för en försämring som kommunen själv orsakat. Att finansiera detta med stiftelsemedel, som motsvarar 5-6 års normal utdelning, förefaller stå i direkt strid med stiftelsens ändamål att medlen inte ska gå till ordinarie verksamhet.
Yrkande
Med hänvisning till ovanstående hemställer vi om att Länsstyrelsen inleder ett tillsynsärende för att granska Barn- och utbildningsnämndens förvaltning av Stiftelsen Donationsgårdarna. Vi ber Länsstyrelsen särskilt pröva om förvaltningen är förenlig med stiftelselagen och donatorernas vilja. Vi anser att den nuvarande förvaltningsformen medför en uppenbar intressekonflikt. Vi föreslår att Länsstyrelsen utreder möjligheten att entlediga den nuvarande förvaltaren och istället förordna en ny förvaltning med starkare lokal förankring och utan bindningar till kommunens budget. Förslagsvis en lokal stiftelsestyrelse knuten till Vrigstad skola, där rektorn kan fungera som ordförande och kompletteras med ytterligare kompetens från orten.
Vrigstad den 7 juli 2025
Vrigstads hembygdsförening
