Ragnvald var född 1929 i Åkaköp. Efter militärtjänstgöring började han som chaufför. I början av 50-talet jobbade han hos Karl Johansson, även kallad ”Kalle Grus”.
I början cyklade Ragnvald de sju kilometrarna till Vrigstad. Sedan blev det med en lättviktare, ”98 kubik”, som han tog sig till arbetet.
1954 blev Ragnvald Larsson delägare i Åke Gustavssons Åkeri, som namnändrades till Gustavsson och Larsson Åkeri. 1964 delade Åke och Ragnvald på firman. De hade då fem lastbilar vardera. Konkurrensen var hård med pressade priser och i april 1966 gick Åke Gustavsson i konkurs. Konkursförvaltaren sålde alla fem lastbilarna till Ragnvald Larsson.
Transporterna till och från Vrigstad ökade. En fjärrlinje gick till Stockholm med potatis och på hemtransporten var det smör från Götene. Ragnvald körde allt åt Vrigstad Järnhandel, bl.a. mycket fasadtegel, cement, masonit, virke och isolering.
Ragnvald var en trogen gäst på järnhandelns kafé som öppnade runt 6-tiden. Där träffades några stamgäster för morgonkaffe.
Ragnvald samarbetade under några år med Bilspedition i Sävsjö. Åkeriet hade även en skåplastbil som man körde potatis med från Lundholmen. Potatisen fick inte frysa under transporten. Man körde även husleveranser från Sävsjö Trähus m.fl. Företaget utökades med fler lastbilar och chaufförer.
1967 eller 1968 sålde Ragnvald en ny mjölkbil till Vimar Karlsson.
1968 hade företaget tolv bilar och tio chaufförer. Man hämtade mjölk från mejerier i hela länet och körde till torrmjölksfabriken i Rörvik och tre gånger i veckan körde man smör från mejeriet i Vetlanda till Stockholm. Lokalt i Vrigstad hämtade man dessutom mjölk från 31 gårdar.
Från 1970 fick Ragnvalds Åkeri köra alla hustransporter från Nordiska Trähus och man transporterade mycket materiel till husfabriken. 1980 blev det tvärstopp med husleveranser från Nordiska Trähus. Transporterna övertogs av Brogårds Åkeri Hylletofta.
1973 byggde Yngve Claesson byggfirma ett större garage med verkstad och kontor på Åkarevägen 2 för Ragnvalds åkeri. Där fanns också plats för uppställning av alla fordon när de inte var i trafik.
Firman utökades med tankbilar för transport av skummjölk från flera mejerier till Rörvik där man tillverkade torrmjölk. Ragnvald köpte upp Gustavssons i Stockaryd med transporter till Malmö och Göteborg. Åkeriet växte i början av 80-talet och företaget hade 27 lastbilar och 35 anställda.
Den 1 maj 1985 övertog Sävsjö Transport en del av bilarna och den 16 oktober gick företaget i konkurs, där elva anställda berördes.
Ragnvald drev företaget vidare med några bilar, två mjölkbilar, två flisbilar och två timmerbilar.
Familjen ägde företaget till 1994 då Ragnvald gick i pension och företaget avvecklades. Hustrun Britta skötte kontoret under åkeriets tid.
Garaget och kontoret på Åkarevägen 2 hyrdes från 1997 av JB Transport AB, som senare köpte det av Ragnvald.