Gunnar Hafström Bilstation

Gunnar Hafström, 1894-1963, anmälde sin firma till handelsregistret 1924, men han hade haft sin rörelse redan tidigare.

Han ansökte bl.a. om att få trafikera linjen Värnamo-Vrigstad. En vägkonsulent avgav följande yttrande om ansökan till Länsstyrelsen: ”Ifråga om ansökningen från Gunnar Hafström i Vrigstad om tillstånd att utöva linjetrafik å sträckan, Vrigstad- Värnamo. Vägen ifråga är mycket smal och krokig samt för den skull olämplig för omnibusstrafik.

Därest verkligt behov av omnibusstrafik finnes inom orten, synes emellertid i detta fall, såsom undantagsvis skett i andra liknande fall, framställningen kunna tillstyrkas med villkor, att hastigheten inskränkes till 20 km. i timmen och att tillståndet endast kommer att gälla tills vidare. Endast ett tillstånd till en omnibuslinje å vägen synes böra ifrågakomma.”

Den sista passusen har tillkommit med anledning av att ansökan även gjorts av Ester Leijon i Vättersnäs. Gunnar Hafström beviljades linjetrafiken.

Under åren 1927-1937 hade Hafström sin bilstation och bostad i fastigheten Andersberg, Sävsjö-vägen 4. Från 1937 flyttade han sin rörelse till fastigheten Karlsborg, Växjövägen 6, där han också hade sin bostad.

Chaufförer hos Hafström var bl.a. Preben Molin, Hästhagen, Georg Isaksson och Erik Fyhrlund.

Gunnar Hafström med sin bil utanför Blomsholm 1918. Passagerare var Robert Bergström. I dörren skymtar Kristina ”Bulla-Kristin” Johansson.
Gunnar Hafström vid ratten på sin bil cirka 1920.
Gunnar Hafström utanför sin bostad på Växjövägen tillsammans med två okända passagerare. Bild från cirka 1940.