Gubbakulan

1934 startade Vrigstad IF upp danser på festplatsen Lunden, initialt med en mobil dansbana. Verksamhetsstarten var trevande med marknadsdanser arrangerade av föreningen. 1940 fick Vrigstad IF tillstånd att anordna fyra offentliga tillställningar med dans – utöver de två årliga marknadsdanserna. Det blev början till en lång rad fester i Lunden och Gubbakulan.

En permanent dansbana hade nyligen uppförts och här kostade det 10 öre per dans att fröjdas. Det kostade 25 öre att pröva lyckan på tombolan eller chokladhjulet och för 25-öringen fick du sex skott på skjutbanan. Kaffe, smörgåsar, läsk och varm korv fanns att köpa. Inträdet kostade en krona.

Dansbaneeländet var ett rikskänt begrepp då festplatser och dans av många sågs som syndens näste. Bl.a. försökte kommunen 1943 att stoppa danstillställningarna. Kommunalnämnden tillskrev idrottsföreningen och frågade hur mycket bidrag man skulle ha från kommunen för att helt slopa danserna. VIF försökte med 4 000 kr, men det var för mycket och kommunpolitikerna fick ge upp sin kamp mot festplatsen.

Från 1965 tog verksamheten fart då VIF ingick avtal med Göran Lundin och Garvis orkester. Festplatsen bytte namn till Gubbakulan och under ett antal år besökte gräddan av Sveriges artister den lilla festplatsen i Vrigstad. Carola var en av artisterna som drog över 5 000 besökare till kulan.

Tyvärr är dess glansdagar förbi och under våren 2012 har samtliga byggnader rivits och idag återstår inga spår av den verksamhet som tidvis lockade 1000-tals besökare till Vrigstad.

Nedan presenterar vi några bilder som minner om flydda tider…

Bilder från 1983
Gubbakulan1