Upphovsmannen till den nya offroad-motorcykeln och den blivande motorcykelfabriken var Mats Malmberg. Det tog dock ett antal år innan verksamheten startade i Vrigstad.
Till sin hjälp hade Mats expertis från bl.a. Huskvarnas nedlagda motorcykeltillverkning i Ödeshög. En av deras utvecklare bodde i Kalifornien och det var där äventyret började. Där byggde man en ny ram till en nyutvecklad motor från Folan.
Sommaren 1997 hyrde man in sig i kommunens industrilokaler på Källebergsvägen. Planerna var gigantiska. 1 000 motorcyklar per år skulle tillverkas. Samma år åkte man till en mässa i Milano för att presentera sin motorcykel – som då endast fanns i ett exemplar. Det var en Viking 950 cc på 100 hästkrafter med en v-twinmotor. Totalvikten låg på strax under 130 kg, vilket var betydligt mindre än andra motorcyklar.
I mars 1998 visades de första cyklarna i en nollserie upp på fabriken. Tio personer var nu anställda i företaget. Nytt kapital togs in kontinuerligt och i juli samma år var 14 personer
anställda.
När året var till ända hade man sålt 16 motorcyklar – betydligt färre än förväntat. Även ekonomiskt gick företaget dåligt – bokslutet visade en förlust på 10,8 miljoner kronor. Enligt företagsledningen berodde problemen till stor del på de Folanmotorer man köpt och som Highland köpt rättigheterna till för att tillverka dem själva.
Företaget börsnoterades på Aktietorget och man satsade hårt på den tyska marknaden. Nils-Göran Hellkert som blivit platschef för fabriken konstaterade i efterhand att motorerna inte passade på
autobahn, men att man fick mycket beröm i Sverige för motorcyklarna. Totalt tillverkades 120-130
motorcyklar, där de flesta gick till Tyskland och några till USA.
I augusti 1999 varslade företaget tolv av sina 19 anställda. Lösningen på problemen var investeringar på 25 miljoner kronor, sa företagets vd Mats Malmberg i en tidningsintervju. Problemet var dock att hitta investerare.
I september 1999 ansökte företaget om företagsrekonstruktion.
År 2000 gick företaget i konkurs och i maj hölls konkursauktionen. Mats Malmberg köpte då tillbaka företaget med hjälp av en Eksjöföretagare. Företaget flyttade till Eksjö. Mats Malmberg tog
sedan över företaget själv och tack vare ett uppdrag i Kina där han konstruerat en fyrhjuling kunde han finansiera en fortsättning för Highland, som nu flyttat till Tvååker.
Efter att ha konstruerat om motorn hittade Mats två nya finansiärer i USA. Historien får dock ett olyckligt slut då både Mats Malmberg och de båda finansiärerna omkommer i en flygolycka i USA.