Fabiansson Ture

Vrigstads hembygdsförening anordnade i september 2010 en minnesutställning över Vrigstadkonstnären Ture Fabiansson – ”Ture Fabiansson 100 år – glimtar ur ett konstnärsliv”. Det är i år 100 år sedan Fabiansson föddes och Sven-Åke Carlsson var inbjuden att föreläsa om konstnären och hans verk. Till träffen hade lånats in ett 20-tal av Fabianssons konstverk, från Konstarkivet i Väranmo och från privata samlare. Flera av dessa verk visas nedan.

I Vrigstads hembygdsförenings bildarkiv finns bilder av Ture Fabiansson när han arbetar i sin ateljé strax utanför Vrigstad.

Fakta_pers_Fabiansson1 Fakta_pers_Fabiansson2

Fotografierna är tagna 1983 av Svenning Svensson i samband med framtagandet av hembygdsföreningens bok ”Vrigstad maj 1983”.

Ture Fabiansson, målare, f. 1910 i Eksjö, d. 1994 i Vrigstad. Signatur TF. Fabiansson var verksam i Vrigstad fr.o.m. 1943 fram till sin död 1994.

Studier på Otto Skölds målarskola i Stockholm 1932-33, Maison Watteau i Paris 1933-34 under ledning av Marcel Gromaire, Fria akademier i Paris 1934-38 och fick då vägledning och kritik av bl. a danske konstnären Georg Jacobsen.

Fabianssons förebilder var postimpressionisterna Paul Cezanne och Henri Matisse.

Ture Fabiansson var i sitt bildskapande en outtröttlig utforskare av färgens, formens och volymens förhållande till varandra. Landskap, stilleben och människor i en dämpad återhållen kolorit samt en detaljrensad enkelhet i utförandet, har tålmodigt bragts till fulländning.

”Den största friheten ligger i begränsningen… Det låter motsägelsefullt men är en stor satsning, och omkring detta handlar Ture Fabianssons måleri och konstnärskap. Han var franskorienterad, och har varit det alltsedan han på 30-talet vistades i Frankrike. Innerst inne var han en utpräglad intellektuell målare med intensiva studier omkring formens problem. Hans kolorit är lätt och varm. Med ett drag av stränghet har han ändå haft målet att få bilden att se ut som om upplevelsen av motivet överförts spontant och utan ansträngning. Ture Fabiansson framstår som en alltid behärskad konstnär med en långt driven självkritik och värjde sig med alla medel mot det söta och inställsamma.” (Citat Sven Lundh)

Fabiansson arbetade periodvis som adjungerande professor på Konstakademin i Stockholm under femtiotalet.

Tillsammans med målarkollegerna Ragnar Persson och Sven Ljungberg m fl. var han med och grundade Smålands Konstarkiv i Värnamo, och var verksam i dess styrelse i 25 år. Konstarkivet går nu upp i Vandalorum, ett unikt projekt av nationellt intresse.

Fabiansson finns representerad på Nationalmuseum (NM), Moderna Museet (Mo.M), Göteborgs Konstmuseum (G.K.M) Museerna i Borås, Jönköping, Norrköping, Västerås och Växjö.

Fotnot Broder Erik Fabiansson f. 1908 d. 1998 musikdirektör och kompositör.

Här presenteras några av Ture Fabianssons tavlor i akvarell och olja under åren 1935-1990. Några av konstverken är något beskurna.

Självporträtt, olja, 1976. Smålands Konstarkiv.Fakta_pers_Fabiansson3

Orange och grönt, olja, 1990. Smålands Konstarkiv.Fakta_pers_Fabiansson4

Fallande häst, olja, 1968. Smålands Konstarkiv.Fakta_pers_Fabiansson5

Ekbacke, olja, 1964. Privat.Fakta_pers_Fabiansson6