God jul och ett gott nytt år!

Vrigstads hembygdsförening vill önska alla våra medlemmar en god jul och ett gott nytt år. Efter nyår återkommer vi med våra temakvällar. Det kommer då att handla om Vrigstads Ostkaksbageris historia, vid vårt årsmöte visar Stig Marz traditionsenligt film och som avslutning på våren får vi höra om Gustav Adolf och Mina Stålhammars livsöden i […]

Lyckad premiärförsäljning av ”Maj-boken”

I samband med årets julskyltning, den 2 december, startade hembygdsföreningen försäljningen av den nya boken ”Vrigstad i maj 2018”. Många medlemmar hade förbeställt boken och försäljningen till övriga var mycket god. För mer info se under Aktuellt. Boken säljs nu hos CircleK, Dan’s och Jotos.

Minnesvärd temakväll om Vrigstad skola

Torsdagen den 22 november berättade Sonja och Carl-Gustav Liew minnen från sin lärargärning vid Vrigstad skola. Vi fick ta del av fakta om skolan och ett stort antal roliga anekdoter m.m. Läs mer under Aktuellt.

Vrigstad som centralort i tidig medeltid

Söndagen den 28 oktober höll Elisabeth Hernestrand och Jonas Nilsson en föreläsning om Vrigstad under tidig medeltid för närmare 100-talet besökare i Vrigstad Missionskyrka. De berättade bl.a. om kung Karl Sverkersson som bodde i Sunnerby, Jörlundamålningarna i Vrigstads gamla kyrka och Lars Pettersson i Lundby som rövade bort en kvinna från Vreta kloster. Läs mer under Aktuellt.

Välbesökt tematräff om ortsnamn

Söndagen den 30 september höll professor emeritus i nordiska språk Staffan Fridell en intressant föreläsning om ortsnamn i Vrigstads, Stockaryds och Hjälmseryds socknar. Efter föreläsningen fick deltagarna möjlighet att ställa egna frågor till Staffan. Läs mer under Aktuellt.

Recept från Hedda Wadell

I mitten på 1880-talet startade Hedda Wadell upp ett pensionat och en hushållsskola i Vrigstad.I en skönlitterär bok ”Längtans vals” av Barbro Blomberg går en av bokens huvudpersoner Alma i lära hos Hedda på henne hushållsskola och vi får här följa arbetet i köket och livet i Vrigstad. Författarinnan Barbro Blomberg har även funnit kokböcker från sin […]

Över 400 medlemmar i föreningen

I veckan passerade vi ”drömgränsen” 400 medlemmar i hembygdsföreningen. Mycket glädjande. Vi kommer inom kort att gå ut med ett specialerbjudande till våra medlemmar om att de kan köpa vår kommande bok ”Vrigstad i maj 2018” för endast 100 kronor – om man förskottsbetalar till föreningen. Kanske kan det locka ytterligare några nya medlemmar.

Gummor och gubbar i osalig blandning på Gröndal

Söndagen den 5 augusti höll hembygdsföreningen Öppet hus på Gröndal. Birgitta Fernström presenterade ”Gubbar och Gummor i osalig blandning” – litterära och musikaliska texter. Vi visade ett urval av de teckningar skolbarnen i Vrigstad gjort till vår kommande bok ”Vrigstad i maj 2018”. För mer info se under Aktuellt.

Välbesökt kyrkogårdsvandring

27 juni anordnade hembygdsföreningen en kyrkogårdsvandring i samverkan med Vrigstad kyrka. Stig Marz och Börje Cronvall berättade om Axia Carlsson, Mandli Svensson, John Johansson och Emil Crona, som alla ligger begravda på kyrkogården. Se Aktuellt för mer info.

Årsmöte den 22 mars

Torsdagen den 22 mars höll hembygdsföreningen sitt årsmöte i församlingshemmet. Som vanligt visades föreningens årsberättelse i en film. Efter årsmötet visade Stig Marz en film från 1991 om Vrigstad marknad. För mer information och för länk till verksamhetsberättelsen – se under Aktuellt.