Publikationer

Vrigstads Hembygdsförening har under verksamhetsåren givit ut ett antal böcker och skrifter. Här är ett axplock av dessa. Flera av böckerna är slutsålda men ”Det var då…” och ”Det hände i Vrigstad – en bilderbok” finns fortfarande att köpa direkt från Hembygdsföreningen. Boken om skolorna i Vrigstads socken började säljas den 4 november 2020, den och boken Vrigstad i maj 2018 finns fortfarande att köpa.

Bilder från gamla Vrigstad, 1974
Människor i Vrigstad, 1976
Vrigstad maj 1983, 1983
”Det var då…”, Gustaf Dahl, 1990 (Gustav Dahl skriver om minnen från Vrigstad)
Så minns vi Vrigstad Skofabrik, 1991
Brandväsen i Vrigstad, 1993
Så var det i Vrigstad på 1940-talet, 1995
Det hände i Vrigstad – en bilderbok, 1998
Nio socknar – Sävsjö kommun under 1900-talet, 2000. Utgiven av Studieförbundet Vuxenskolan i samverkan med kommunens hembygdsföreningar.
Salubodar, mäldaställen och vattensågar, 2003. Utgiven av Studieförbundet Vuxenskolan i samarbete med bl.a. kommunens hembygdsföreningar.
Bönehus och Kyrkor i Sävsjö kommuns nio socknar, 2007. Utgiven av Studieförbundet Vuxenskolan i samarbete med bl. kommunens hembygdsföreningar.
Från vagnshjul till småhus. Näringslivet i Vrigstad – då och nu, 2016. Boken är slutsåld och vi publicerar därför hela boken som en pdf ”Från vagnshjul till småhus”.
Vrigstad i maj 2018, 2018.
Från sandbänk till lärplatta. Skolorna i Vrigstads socken – förr och nu. 2020.
Vrigstad kommun 1863-1970. 2022.
Vrigstads hembygdsförening 75 år. 2023.