Från sandbänk till lärplatta. Skolorna i Vrigstads socken – förr och nu

Skolan i Vrigstad var en av de första landsbygdsskolorna i landet. Redan 1648 startade Göran Gyllenstierna skolan/pedagogin som utan nämnvärt avbrott hållits vid liv sedan dess. Det som gör den än mer unik är att de donationsgårdar som avsattes till lärarens lön under 1600-1800-talets fortfarande genererar medel till skolan i Vrigstad och de elever som går där.

I boken gör vi en utförlig historiebeskrivning av skolorna i Vrigstad (från år 1648), Holkaryd, Virestorp och Åkaköp. Vi skriver om byggnader, lärare, politiska beslut m.m., om en privatskola i Vrigstad och den nationella skolans utveckling. Vi har också med ett par omfattande kapitel med elevers berättelser och foton från skolans värld. Boken avslutas med ett omfattande personregister.

Boken utsågs till Årets hembygdsbok i Jönköpings län år 2000.

Boken kostar 150 kr för medlemmar och 200 kr för övriga. För leverans, inklusive Postens förpackning med porto, tillkommer 79 kr. Betalning via Swish123 471 36 40 eller via bankgiro 5560-4292. Ange namn och adress samt vad du beställt.

Bokkommitté: Börje Cronvall, Kerstin Carlsson, Carl-Gustav Liew och Stig Marz.

Boken är tryckt i 500 ex och omfattar 321 sidor.

Ett stort tack till följande företag som lämnat ett bidrag till tryckning av boken: AB Lundbergs Pressgjuteri, CIRCLE K/B Gunnarsons Servicebutik AB, CMF Bilservice AB, Dan’s Fritidsbod AB/Sportringen, JB Transport AB, Jotos/Thors Livs, Ostkaksbageriet i Vrigstad AB, Sunnerby Lantbruk, Sävsjö kommun, Vrigstad Alltjänst AB och Vrigstad Företagstjänst AB.