Kommande aktiviteter 2024

Under våren kommer vi att presentera nya aktiviteter: cykeltrim, mitt smultronställe, en fototävling och en bildtävling.

Aktiviteterna sker i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

Genomförda aktiviteter 2024

Torsdagen den 14 mars höll vi årsmöte i Skeppet. Lennart Davidsson hade avböjt omval och Lennart Fyhrlund valdes in som styrelsesuppleant i hans ställe. Torbjörn Johansson avgick efter många år som revisor och Peter Johansson blev hans ersättare. Vi presenterade webben samt visade bilder och film från föreningens arkiv.

Kerstin Carlsson avtackade Torbjörn Johansson och Bengt Swerlander, där den senare suttit ordförande under mötet.

Andra världskriget var i fokus då Vrigstads hembygdsförening den 22 februari höll årets första tematräff. Ett 60-tal deltog i träffen där föreningen visade en film från 2015 då Inka Dahlquist hade berättat sina minnen från kriget. I sin hembygd i Polen hade Inka bevittnat förföljelsen av judar och hur de brändes på stora bål i skogarna. Inka blev själv direkt berörd av kriget då familjens hus omringades av SS. Ett par av Inkas bröder var partisaner och när en av bröderna saknades arresterades Inka i hans ställe.

Inka berättade om de fruktansvärda förhållanden som var i fångenskapen. När tyskarna tvingades till reträtt tvingades också de fängslade flytta till nya fängelser närmare Tyskland. Till slut hamnade Inka i koncentrationsläger utanför Berlin. Lyckligtvis kom Inka levande från lägret och det var här hon först såg de vita bussarna och hon själv med tåg kunde lämna Tyskland.

Under kvällen presenterade hembygdsföreningen en fototävling – ”Fånga din hembygd 2024”. Föreningen har idag ett bildarkiv på drygt 6500 bilder, men man vill att det ska växa ytterligare med nytagna bilder. Man bjuder därför in till en tävling där alla kan delta genom att fotografera en aktivitet, en miljö, en vardagsbild eller något annat valfritt i Vrigstad socken. Max fem bilder per fotograf. Bilden ska vara fotograferad under 2024 och vinnaren utses på föreningens tematräff i november.

Som avslutning på kvällen visades ett antal bilder som lämnats in till föreningen, men där man behövde hjälp med att identifiera alla personer på bilderna.

Skeppet i Missionskyrkan var välfyllt under filmvisningen.