Aktuellt

Vrigstads Hembygdsförening anordnar varje år ett antal temakvällar och andra aktiviteter.

Planerade aktiviteter under 2017
Söndagen den 3 september, kl. 15.00, anordnar vi en ”torgvandring” där Stig Marz och Börje Cronvall berättar om torghusens historia.

Torsdagen den 5 oktober, kl. 19.00, håller vi höstens första temakväll i församlingshemmet. Småhustillverkningens historia är temat där Gösta och Karl-Åke Hjälmeby samt Kennert Almqvist presenterar Nordiska Trähus och Weine Svensson och Sigge Filipsson Swedhus.

Torsdagen den 2 november, kl. 19.00, kommer Bernt Högberg till församlingshemmet och berättar om släkterna Wetter och Wadell.

Genomförda aktiviteter under 2017
Söndagen den 6 augusti
var det traditionsenligt Öppet hus på Gröndal. Elmtoftarna bjöd på uppskattad musikunderhållning och delar av det rika bild- och klipparkivet visades. Som vanlIgt serverades gästerna kaffe och ostkaka.

Eftermiddagen inleddes med regnskurar så Elmtoftarna fick spela inne i stugan.

Ett 60-tal personer besökte Gröndal – så det var fullsatt i hembygdsstugan.

Solen tittade fram senare på eftermiddagen så att en del besökare kunde fika utomhus.

Den 19 juli anordnades en kyrkogårdsvandring där Carl-Gustaf Liew och Stig Marz berättade för ett drygt 40-tal personer om fyra intressanta personer begravda på kyrkogården: K A HultqvistConrad Wetter, Elisabeth Hafström och Gustaf Johansson (Kyrkarp).

Carl-Gustaf Liew berättar om K A Hultqvist.

Stig Marz berättar om Elisabeth Hafström.

Den 1 juni besöktes vi av Lisbeth Persson, Ängelholm och Anders och Eva Strand. De var på jakt efter torpet Nordanstorp där Lisbeths och Anders förfader Sven Jonasson bodde i början av 1800-talet. Efter lite släktforskning visade det sig att även Lisbeths svärson hade sina rötter i trakterna – nämligen i Moen och i Källehult – och även dessa torp besöktes.

Lisbeth, Anders och Eva framför torpskylten i Nordanstorp.

Den 22 och 23 maj medverkade representanter från hembygdsföreningen då Vrigstad skola anordnade sin hembygdsvecka. På måndagen berättade Kerstin Carlsson för åk 2 om hur en skoldag såg ut förr i tiden. Både Kerstin och flera av eleverna var klädda kläder från en svunnen tid. På Gamla Bankgården informerade Ingrid Hultberg om museet och på Gröndal berättade Börje Cronvall om hembygdsföreningen och Gröndal för två förskoleklasser.

Kerstin Carlsson agerade lärarinna i åk 2.

Ludvig Celén fick provsitta den cykel som den ambulerande läraren och förfadern Johan August Célen använde då han cyklade mellan skolorna.

Lärarinnan Bodil Lundberg passade också på att provsitta den höga cykeln. På bild tillsammans med Lovisa Vistfält.

Lördagen den 13 maj fanns föreningen med på Vrigstad marknad där vi bl.a. sålde vår nya bok Från vagnshjul till småhus, kartor, årssatser av frimärken samt äldre ocirkulerade mynt som vi fått i gåvor.

Andreas Ljung och Lars Lindblad i hembygdsföreningens marknadsstånd.

Invigning av årets utställning på Gamla Bankgården den 2 april
Invigningstalare var Sven Aronsson, son till Georg Aronsson som startade Mickis Leksaker i Gemla. Sven berättade om företaget och om Gemla leksaksfabrik som startade redan 1866 i Gemla. Invigningen hade lockat ett stort antal besökare och dessa kunde titta på ett stort antal gamla leksaker som dels finns i Dahls lägenhet och dels lånats in till årets utställning.

Sven Aronsson gav en mycket intressant föreläsning om leksakstillverkningen i Gemla i samband med invigningen av årets utställning.

Årsmöte den 30 mars
Årets årsmöte hölls i församlingshemmet med närmare 70 besökare. Som vanligt visade Stig Marz en film, årets verksamhetsberättelse i ord och bild, om föreningens aktiviteter. Som avslutning på kvällen visade han även tre filmklipp från 1990-talet om bl.a. Erik Axelsson på Örgölen och Åkaköps skola.
Styrelsen fick en ny ledamot – Catharina Andersson och fyra nya styrelsesuppleanter valdes: Marie Olofsson, Sven-Olof Svensson (på två år) och Bengt Gunnarsson och Lennart Davidsson (på ett år).

Stig Marz visade filmer från 1990-talet.

Gunvor Ljung och Lilian Årevall avtackades av styrelsens sekreterare Kerstin Carlsson.

En utställning om föreningens nya bok finns nu uppsatt
Den 28 februari sattes den nya utställningen om boken Från vagnshjul till småhus upp i Runstedtskas tidigare skyltfönster. Det är familjen Fyrlund som upplåtit skyltfönsterna till hembygdsföreningen.

Kerstin Carlsson, från hembygdsföreningen, och Lennart Fyrlund, fastighetsägare, är nöjda med utseendet på den nya utställningen.

Rutinerad handelskvintett berättade minnen den 9 februari
Det var en erfaren skara handlare och handelsanställda som medverkade på Vrigstad hembygdsförenings temakväll. Totalt har Birgitta Johansson, Birgitta Gunnarsson, Göran Lindblad, Lasse Karlsson och Gillis Almqvist cirka 200 års erfarenhet av handeln i Vrigstad.
Träffen hade lockat ett 70-tal åhörare som fick ta del av handelsminnen från 40-talet och framåt. Göran Lindblad var den som hade de äldsta minnena. Han startade sin karriär hos John Johansson 1946. Göran var sedan anställd på Konsum och hos Gunnar Gustafsson innan han under 40 år drev sin egen butik Vrigstad Bok- och pappershandel.
Birgitta Gunnarsson startade med att köpa torgkiosken 1980 och gick sedan vidare då hon köpte Shellmacken 1988. Lasse Karlsson arbetade i Vrigstad järnhandel sedan 1959. 1975 övertog han och hustrun Ann-Margreth affären Perssons som de sedan drev till 2004. Birgitta Johansson och Gillis Almqvist började arbeta hos Sture Svensson på 60-talet, en affär som sedan köptes av Gunnar Thor och döptes om till Jotos.
Utvecklingen har varit enorm genom åren. Konkurrensen om kunderna är stor. Flera av deltagarna poängterade vikten av det geografiska läget med mycket genomfartstrafik som en framgångsfaktor.