Aktuellt

Vrigstads Hembygdsförening anordnar varje år ett antal temakvällar och andra aktiviteter, se nedan. För år 2019 är följande aktiviteter inplanerade:

Torsdagen den 11 april, kl. 19.00, i församlingshemmet kommer Karin Stålhammar Hansson under rubriken ”I andras händer – livsöden i Kina 1897-1911” att berätta om sina farföräldrar Gustaf Adolf och Mina Stålhammars tid som missionärer i Kina.

Genomförda aktiviteter:
Den 21 mars höll hembygdsföreningen sitt årsmöte där bl.a. 2018 års verksamhetsberättelse presenterades i ord och bild. Stig Marz visade en film från ett besök på Göransgården den 28 mars 2014 där han intervjuade Ragnar Jönsson, Gun-Maj Svensson och Karin Bodefält.

Stig Marz visade traditionsenligt en film på årsmötet.

Den 7 februari berättade Alf och Pernilla Wihrén om Vrigstads Ostkaksbageris historia. Lennart Rolf startade verksamheten som 1980 övertogs av Ingemar Rolf och Alf Wihrén. 1989 gjordes nästa ägarskifte där Ingemar tog hand om osttillverkningen och Alf och hustrun Birgitta övertog ostkaksbageriet.

Sedan dess har företaget utvecklats kraftigt. Man har idag avtal med bl.a. ICA och Coop och företaget har bl.a. fått bygga ut lokalerna och investerat i ny produktionsutrustning. 2013 diskuterade man inom familjen hur man skulle hantera företaget långsiktigt. Pernilla visade då intresse av att engagera sig och är sedan 2014 heltidsanställd i bolaget. Ambitionen är att fortsätta växa och på sikt driva verksamheten i tvåskift.

Alf och Pernilla Wihrén berättade på ett engagerat sätt om företagets historia.