Aktuellt

Vrigstads Hembygdsförening anordnar varje år ett antal temakvällar och andra aktiviteter.

Kommande aktiviteter:
Torsdagen den 19 mars, kl. 19.00, håller vi årsmöte i församlingshemmet. Preliminärt kommer Stig Marz att visa en av sina filmer efter årsmötesförhandlingarna.

Torsdagen den 16 april, kl. 19.00, anordnar vi en temakväll under rubriken ”Min nya hembygd”. Malika Svensson och Niclas Jonsson, relativt nyinflyttade till Vrigstad, berättar om sin bakgrund och sina jobb m.m.

Genomförda aktiviteter:
Torsdagen den 6 februari anordnade föreningen en träff med visning av gamla bilder från Vrigstad. Kvällen inleddes med att Ted Wolfram presenterade den nya sökfunktion för bildarkivet som finns på hemsidan. Ted har hjälpt föreningen med funktionen och den underlättar när man letar bilder.

Arbetet med den nya boken om skolorna i Vrigstad socken pågår för fullt och till den vill föreningen gärna ha in egna berättelser och bilder från personer med koppling till skolan. Vi visade bilder Henry Johansson (Renshult) tagit under 1950-talet och fick hjälp med att identifiera personer på dessa.

Under kvällen fick vi in ett stort antal bilder som besökarna tagit med sig. Här tittar Harriet Strömqvist, Ann-Britt Lagerkvist, Pia Lönnborg, Birgitta Johansson på bilder som Marita Borkowski tagit med sig.

Efter kaffepausen visades ett antal bilder från 1960-talet och framåt från föreningens bildarkiv.