Georg Anderssons Charkuteriaffär

Georg Andersson föddes 1895 i Edåsa församling, Västergötland. Efter fullgjord grundskola gick Georg handelsskola och hamnade någon gång på 20-talet i Sävsjö, där han blev anställd på Bengtssons specerier.

Georg gifte sig med Alva Andersson, som födde två döttrar, Britt (Thomsén) och Siv (Lindblad). Under 30-talet var han anställd hos Alvar Friman i Rörvik där han körde en charkuteribil. Han blev inkallad till militärtjänst 1939 men kom hem igen i början av 1940.

Då bestämde sig Georg för att ha en egen utkörning av charkuterivaror och förvärvade därför en charkuteribil 1940. Denna verksamhet blev dock kortvarig. Den 9 april 1940 belägrades Danmark av tyskarna och då blev den nyinköpta bilen konfiskerad av staten för att användas för militära ändamål.

I november 1940 startade Georg i stället Georg Anderssons Charkuteriaffär på Mejerigatan. I butiken såldes charkuteriprodukter, som dels köptes in och dels producerades på plats. Georg tillverkade bl.a. egen kalvsylta och isterband.

Anställda butiksbiträden var Gullan Axelsson, Östanskog, hustrun Alva Andersson och Alice Jonsson.

Affären drev Georg fram till 1958 då rörelsen såldes till Lennart Fagerberg. Lennart flyttade sedan ner affären till Torget 9.

Under sin verksamma tid hjälpte Georg också andra företagare med bokföring och deklarationer samt var även försäkringsombud (Fylgia) under den tid då han drev affären. Georgs intressen låg nära idrott och litteratur. En stor del av hans lediga tid ägnades därför åt bokläsning och att följa idrottsresultat. Under sin tid i Rörvik var han med och startade Rörviks IF och han var också dess första ordförande. Under en period var Georg också ledamot i Vrigstad Kommunalfullmäktige. Georg avled 1982.

Georg Andersson utanför sin charkuteriaffär.
Hustrun Alva betjänade kunder i affären.
Georg Andersson.