Till alla femteklassare i Vrigstads skola

Jönköpings läns hembygdsförbund anordnar varje år ett tredagars sommarläger för femteklassare. I år anordnar vi två olika läger i augusti där du har möjlighet att få delta. Vi garanterar tre spännande och mycket intressanta dagar. Först till kvarn gäller – så anmäl dig så snart som möjligt om du är intresserad.

Vad ska vi då göra? Jo, vi ska undersöka hur hembygden ser ut på Visingsö eller Taberg och Hovslätt! Detta vill vi göra tillsammans med just dig, som har ett intresse av historia, berättelser, platser och händelser och inte minst av hur man levde och bodde förr.

Fredag 6/8 – Visingsö
Du kommer att bli mött vid färjelägret i Gränna och vi åker tillsammans till Visingsö. Klockan 13 är det lunch och inkvartering på Visingsö vandrarhem.
Därefter tar vi en tur till hamnområdet, där vi börjar med att bekanta oss med varandra. Sedan ska vi titta på Per Brahes borg, Visingsborg. Efter ett besök hos Ingrid Haglund och Atelje Lovisa träffar vi Susanne Callegari och sitter ute och målar tillsammans med henne. Örtagården ligger bara ett stenkast från Visingsborg och dit ska vi gå och grilla korv så att vi är mätta och glada inför en historisk kvällsvandring i mörker.
Lördag 7/8
Efter frukosten håller vi oss i närområdet och tittar på hembygdsgården och Kumlaby kyrka, med tornet som är en utsiktsplats. Den nuvarande kyrkan
byggdes under 1100-talets första hälft och tornet något senare. Vi går vidare till Braheskolans museum. Efter lunch blir det transport söderut, till
Näs. På vägen dit stannar vi och tittar på djuren på Visingsö Alpackagård. Näs slottsruin ligger längst söderut på Visingsö och är det som finns kvar av kungaresidenset från 1100-talet. I början av 1200-talet var den i centrum för den svenska kungamakten. Här kommer det att finnas möjlighet till ett bad i Vättern.
Söndag 8/8
Efter frukost plockar vi ihop våra saker och städar rummen. Därefter blir det en vandring i Kumlabyområdet, där Anna Sunesdotter, som levde för länge sedan, möter oss och berättar om sitt liv. En rundtur med ett remmalag blir det, och den slutar i hamnen där vi tittar på de gamla byabåtarna i hamnen.
Vi äter lunch i hamnen, därefter avslutas lägret och då är klockan cirka 14 och sedan återvänder vi till fastlandet.

Vi kommer att bo på Visingsö Vandrarhem, där vi också äter. Kostnaden för lägret är 100 kronor och deltagarantalet är maximalt 20.

Det andra lägret anordnas i Taberg och Hovslätt.

Fredag 13/8
Klockan 13 samlas vi och äter lunch tillsammans och får våra rum. Eftermiddagen tillbringar vi i Hovslätts hembygdsgård där vi bekantar oss med
varandra och deltar i aktiviteter i närområdet. Om det är vackert väder kan det kanske bli bad i Åsasjön på hemvägen till Taberg!
Lördag 14/8
Efter frukost går vi till Tabergs gruva. Först på programmet står en tur i gruvgångarna. Om Fladdermuseet är öppet så går vi och kollar på fladdermössen! Från gruvan finns olika leder att ta sig till fots upp till toppen av Taberg, där vi ska äta lunch och ha en minigolfturnering. När vi är nere från berget samlas vi för aktiviteter i hembygdsgården i Taberg.
Söndag 15/8
Förmiddagen tillbringas på Industrimuseet i Norrahammar Det är ett industri- och bygdemuseum, som speglar bygdens industriella utveckling, från mitten av 1800-talet och fram till nu. Här finns allt från enkla köksredskap till tekniskt avancerade fastighetspannor. Här finns också en gammal skolmiljö, modellbilar och en fungerande brandbil. Avslutning med lunch på Hotell Taberg klockan 13.

Vi kommer att bo på Hotell Taberg, där vi också äter. Kostnaden för lägret är 100 kronor och deltagarantalet är maximalt 20.

För båda lägren gäller anmälan senast den 30 maj 2021 till Irene Lindström telefon: 036-30 18 23 eller e-post irene.lindstrom@jkpglm.se Meddela eventuella allergier och matrestriktioner vid anmälan. Anmälan ska innehålla barnets och målsmans namn, adress, telefon och e-postadress. Vill du veta mer om lägret, kontakta Margareta Fridén, telefon: 070-300 68 62, e-post: iem@live.se eller Carl Johan Stillström, telefon: 070-519 80 92, e-post carljohan.stillstrom@bahnhof.se. Ytterligare info kommer via e-post till de som anmält sig!