Ny sökfunktion för vårt bildarkiv

Vi erbjuder nu en sökfunktion för vårt bildarkiv. Det innebär att du bl.a. kan söka på valfri text och därmed hitta bilder på personer, platser, händelser lättare i vårt rika bildarkiv. Se Band- och bildarkiv.

Inka fyllde Missionskyrkan till sista plats

Inka Dahlquists gripande berättelse om bl.a. sin tid i koncentrationslägret i Ravensbruck var innehållet då hembygdsföreningen anordnade en tematräff den 12 september. Missionskyrkan fylldes med över 150 personer som kommit för att lyssna på den skrämmande verklighet Inka upplevde under andra världskriget. För mer info se under Aktuellt.

Soligt Öppet hus på Gröndal

Traditionsenligt höll hembygdsföreningen Öppet hus på Gröndal den första söndagen i augusti. Trots hotande moln i inledningen tittade solen fram alltmer och besökarna kunde njuta av bl.a. bra musikunderhållning av Bengt Tellgren och gott fika i form av kaffe och ostkaka. Se mer under Aktuellt.

Intressant kyrkogårdsvandring

Ett 40-tal personer deltog då hembygdsföreningen anordnade en kyrkogårdsvandring den 24 juli. Stig Marz och Börje Cronvall berättade om kända och mindre kända personer som ligger begravda på Vrigstad kyrkogård. För mer information se under Aktuellt.

Kommande program

4/8 Öppet hus på Gröndal. Bengt Tellgren underhåller, visning av arkiven, lotterier och kaffeservering. 12/9 Stig Marz visar film om Inka Dahlquist. 3/10 Räddningstjänsten förr och nu. 31/10 Peder Losten berättar om Greta Quist och underhåller med ”Visor och berättelser”. För mer information – se under Aktuellt.

Skolans hembygdsvecka

Den 28 maj var hembygdsföreningen engagerad i skolans hembygdsvecka. Bl.a. berättade Kerstin Karlsson om hur en skoldag såg ut förr i tiden och ett par grupper från förskolan fick besöka Gröndal för att få information om föreningen och dess samlingar. För mer info se under Aktuellt.

Välbesök torpvandring i Blommedala och Sunnerby

Söndagen den 12 maj anordnade föreningen en torpvandring för ett 40-tal deltagare. Kerstin Carlsson och Göran Blommefors svarade för den intressanta informationen om Blommedala och ett antal närliggande torp. För mer information se Aktuellt.

Spännande om missionsarbete för drygt 100 år sedan

Torsdagen den 11 april föreläste Karin Stålhammar Hansson under rubriken ”I andras händer – livsöden i Kina 1897-1911” där hon visade bilder och berättade om sina farföräldrar Gustaf Adolf och Mina Stålhammars tid som missionärer i Kina. Mer information finns under Aktuellt.

Välbesökt årsmöte

Ett 60-tal personer besökte föreningens årsmöte den 21 mars. I samband med årsmötesförhandlingarna visades årsberättelsen i filmformat. Föreningen har haft ett stort antal aktiviteter under året, samlat rekordmånga medlemmar och gett ut en bok. Som avslutning visade Stig Marz en film med intervjuer från Göransgården 2014.

”Från vagnshjul till småhus” nu på nätet

Vi har nu lagt ut innehållet i vår näringslivsbok ”Från vagnshjul till småhus” på hemsidan. Allt material om företagen samt övrig text i boken finns nu tillgängligt under fliken Fakta om Vrigstad/Företag och näringsliv.