Nu startar vårt cyektrim

Motionera och lär känna Vrigstads omgivningar genom att delta i vår cykeltrim! På en karta, som du hämtar på CircleK eller Jotos, är 16 platser markerade med X och din uppgift blir att sätta ut rätt namn vid siffran på kartan. Namnet står på respektive “torpskylt”. Flera av torpen ligger vid relativt små, men cykelbara, […]

Föreningens årsberättelse 2019

Eftersom alla våra aktiviteter för närvarande är inställda publicerar vi här vår årsberättelse för 2019 för att visa vad vi gör när inte viruset lamslår verksamheten. Klicka på rubriken för att få fram den ”klickbara” länken.

Motionera med Xrundan

Vrigstads hembygdsförening har lagt rundan för den digitala tipspromenaden i Vrigstad. Du laddar ner appen i din mobiltelefon och kan sedan gå tipsrundan, där det är nya frågor varje vecka. Rundan startar vid torget, går via Tegnérparken runt Sommarhemmet och sedan tillbaka till torget. Ladda gärna ner appen Xrundan innan du ska gå – det […]

Årsmöte i skuggan av coronaviruset

Med restriktioner om att undvika handhälsningar, hålla avstånd och genom att avstå från den annars helt obligatoriska kaffeserveringen genomförde Vrigstads hembygdsförening sitt årsmöte på torsdagskvällen. För mer info se under Aktuellt.

Minnen och kort från skolan

Hembygdsföreningen arbetar nu med en bok med arbetsnamnet ”Skolorna i Vrigstads socken”. Boken kommer att börja säljas i samband med årets julskyltning. Till boken vill vi gärna ha in kort från skolan och egna minnen från skoltiden. Kontakta Börje Cronvall om du har frågor.

Populär bildvisning

Den 6 februari anordnade hembygdsföreningen en träff där vi visade gamla bilder från Vrigstad. Som inledning var det bilder Henry Johansson (Renshult) tagit i skolan och kvällen avslutades med bilder från 1960-talet och framåt från föreningens bildarkiv. För mer info se Aktuellt.

Bra försäljning av föreningens nya almanacka

I samband med årets julskyltning startade hembygdsföreningen försäljningen av den nya almanackan, med bilder från ”gamla” Vrigstad. Försäljningen var god och det är föreningens förhoppning att almanackan också blir en trevlig julklapp.

Trevlig berättarkväll med Peder Losten

Den 31 oktober gästade Peder Losten Vrigstads hembygdsförening. Han bjöd på minnen från sina många möten med Greta Qvist och underhöll med egna berättelser från sin ungdom och från sin tid som journalist samt med sång till eget gitarrackompangemang. För mer info se Aktuellt.

Temakväll om Räddningstjänsten förr och nu

Torsdagen den 3 oktober anordnade hembygdsföreningen en temakväll ”Räddningstjänsten – förr och nu” i församlingshemmet. Personal från tidigare brandkåren i Vrigstad samt nuvarande Räddningstjänsten medverkade och berättade fakta och anekdoter från gamla brandkåren och nuvarande Räddningstjänsten. För mer info se Aktuellt

Ny sökfunktion för vårt bildarkiv

Vi erbjuder nu en sökfunktion för vårt bildarkiv. Det innebär att du bl.a. kan söka på valfri text och därmed hitta bilder på personer, platser, händelser lättare i vårt rika bildarkiv. Se Band- och bildarkiv.