Intressant temakväll om släkterna Wetter och Wadell

Torsdagen den 2 november anordnade hembygdsföreningen en temakväll där Bernt Högberg berättade om bl.a. prästen L C Wetter och hans dotter Hedda, som drev pensionat, och som var gift med handlare Albert Wadell. För mer info se under Aktuellt.

Fullsatt på temakväll om Småhustillverkningen

Församlingshemmet var fyllt till sista plats då hembygdsföreningen anordnade en temakväll om Småhustillverkningens historia i Vrigstad. Kennert Almqvist och Gösta Hjälmeby berättade om Nordiska Trähus och Sigge Filipsson och Weine Svensson om Swed-Hus. För mer info se under Aktuellt.

Hedersomnämnande för föreningens näringslivsbok

Utmärkelsen Årets Hembygdsbok, som delas ut av Sveriges Hembygdsförbund, gick till boken ”Ringamåla socken då – nu – sedan” som Ringamåla Hembygdsförening ligger bakom. Tillsammans med två andra böcker fick Vrigstads hembygdsförenings bok ett hedersomnämnande bland de elva böcker som totalt nominerats till tävlingen.

Välbesökt torgvandring den 3 september

Söndagen den 3 september anordnade hembygdsföreningen en ”torgvandring” där Stig Marz och Börje Cronvall berättade om torghusens historia inför ett drygt 50-tal åhörare. För mer information se under Aktuellt eller under Fakta om Vrigstad/Torget i Vrigstad, där all information finns om respektive fastighet.

Öppet hus på Gröndal

Söndagen den 6 augusti hade vi traditionsenligt Öppet hus på Gröndal. Elmtoftarna svarade för musikunderhållningen och föreningen visade delar av det rika bild- och klipparkivet. För bilder och mer info se under Aktuellt. Föreningen informerade om att vi kommer att göra en ny bok under nästa år – om vad som händer i Vrigstad under maj 2018.

Hela bildarkivet finns nu tillgängligt på vår hemsida

Vi har nu lagt ut hela vårt bildarkiv, med foton tagna t.o.m. delar av 2016 på vår hemsid, se Band- och bildarkiv. Här finns nu närmare 6 000 foton som är sökbara på nätet. Bilderna är lågupplösta, men du kan beställa bilden högupplöst, till en kostnad av 10 kr per fil, för att själv göra en kopia i […]

Intressanta presentationer på kyrkogårdsvandring

Carl-Gustav Liew och Stig Marz ansvarade för kyrkogårdsvandringen den 19 juli 2017. De berättade om fyra personer begravda på kyrkogården: Karl-Anders Hultqvist, Lars Conrad Wetter, Elisabeth Hafström och Gustav Johansson, Kyrkarp. Presentationerna finns tillgängliga under Fakta om Vrigstad/Personer och släkter.

Elva böcker nominerade till Årets hembygdsbok

Varje regionalt hembygdsförbund har möjlighet att nominera en bok till Sveriges hembygdsförbund, som årligen utser Årets hembygdsbok. Vrigstads hembygdsförenings bok ”Från vagnshjul till småhus” har nominerats av Jönköpings läns hembygdsförbund och i samband med årets Bok- och biblioteksmässa i september koras vinnaren.

Hembygdsföreningen medverkade under skolans hembygdsvecka

Den 22 och 23 maj deltog representanter från hembygdsföreningen i Vrigstad skolas hembygdsvecka. Barnen/eleverna fick bl.a. vara med om en ”gammaldags” dag i skolan, de fick information om gamla bankgården samt om hembygdsföreningen och Gröndal. För mer info se under Aktuellt.

Höstens program

Den 6 augusti håller vi Öppet hus på Gröndal. Elmtoftarna svarar för musikunderhållningen. Den 5 oktober berättar de tidigare ägarna av Nordiska Trähus och Swedhus om företagens historia och den 2 november kommer Bernt Högberg och berättar om släkterna Wetter och Wadell. Under hösten kommer vi även att anordna en ”torgvandring” där vi berättar om husens […]