Vi söker sponsorer till näringslivsboken

Nu söker vi företag som vill vara med och sponsra den kommande boken. För 2 500 kr nämns ditt företag som bidragsgivare i boken, du kommer också att nämnas på vår hemsida samt erhålla tre exemplar av den färdiga boken. Är du intresserad? Kontakta Börje Cronvall för mer information.

Soligt och välbesökt på Öppet hus

Hembygdsföreningen höll Öppet hus på Gröndal söndagen den 7 augusti. Hilbert Björdahl kåserade och läste dikter. Föreningens ordförande Börje Cronvall informerade om den kommande näringslivsboken, som planeras att börja säljas i samband med årets julskyltning. Läs mer under Aktuellt.

Nu söker vi foton till boken om näringslivet

Nu har vi inlett arbetet med att renskriva alla texter om näringslivet i Vrigstad (socken). I augusti påbörjar vi layoutarbetet med boken och vi vill gärna ha in fler bilder från näringslivet. Har du någon bild från ett företag här så kontakta Börje Cronvall eller skicka dina (högupplösta) bilder till info@vrigstadshembygdsforening.se.

Bokkommittén söker nya fakta på Landsarkivet

I vår jakt på nya fakta till vår planerade bok om näringslivet i Vrigstad åkte bokkommittén till Landsarkivet i Vadstena den 7 juni för att forska bland alla gamla handlingar. Läs mer under Aktuellt.

Träff om näringslivet den 19 maj

Torsdagen den 19 maj träffades ett 25-tal personer i Missionskyrkan där man i fyra grupper försökte fylla de faktaluckor som fortfarande återstår i det material som hittills samlats in om näringslivet. Nu ber vi om ytterligare hjälp från allmänheten att bistå oss med fakta och bilder – senast den 30 juni. Läs mer under Aktuellt.

Hembygdsföreningen medverkar i skolans hembygdsvecka

Hembygdsföreningen medverkar med information vid flera tillfällen då skolan har sin hembygdsvecka. Den 3 maj besökte en förskoleklass Gröndal. Läs mer under Aktuellt.

Ny träff om vårt näringsliv den 28 april

Torsdagen den 28 april samlades ett 30-tal personer för att minnas och dokumentera vårt näringsliv. Denna gång var fokus bl.a. på affärer och caféer som funnits i samhället – samt naturligtvis övrigt näringsliv. Läs mer under Aktuellt.

Margareta och Rune avtackades vid årsmötet den 7 april

Vid Vrigstads hembygdsförenings årsmöte avtackades två avgående styreseledamöter – Margareta Vink och Rune Källåsen. Rune har ingått i styrelsen under 14 år, varav 12 som kassör, och Margareta har haft sin styrelseplats under imponerande 43 år. Läs mer under Aktuellt.

Givande träff om näringslivet i Vrigstad

Torsdagen den 17 mars var allmänheten inbjuden för att minnas Vrigstads näringsliv. Målsättningen är att samla in mer information om de företag och det näringsliv som funnits på orten – och dokumentera detta. Läs mer under Aktuellt.

Historisk temakväll om Gamla Skolgården och släkten Stålhammar

Torsdagen den 25 februari anordnade hembygdsföreningen årets första temakväll. Föreläsare var Margareta Stålhammar Carlemalm som berättade om Gamla Skolgården/Tegnérgården och om släkten Stålhammar för en stor publik. Läs mer under Aktuellt.