Öppet hus på Gröndal

Söndagen den 6 augusti, kl. 14.00-17.00, har vi traditionsenligt Öppet hus på Gröndal. Vi bjuder på musikunderhållning med Elmtoftarna, vi visar delar av vårt rika bild- och klipparkiv m.m. samt har kaffeservering. Välkommen!

Hela bildarkivet finns nu tillgängligt på vår hemsida

Vi har nu lagt ut hela vårt bildarkiv, med foton tagna t.o.m. delar av 2016 på vår hemsid, se Band- och bildarkiv. Här finns nu närmare 6 000 foton som är sökbara på nätet. Bilderna är lågupplösta, men du kan beställa bilden högupplöst, till en kostnad av 10 kr per fil, för att själv göra en kopia i […]

Intressanta presentationer på kyrkogårdsvandring

Carl-Gustav Liew och Stig Marz ansvarade för kyrkogårdsvandringen den 19 juli 2017. De berättade om fyra personer begravda på kyrkogården: Karl-Anders Hultqvist, Lars Conrad Wetter, Elisabeth Hafström och Gustav Johansson, Kyrkarp. Presentationerna finns tillgängliga under Fakta om Vrigstad/Personer och släkter.

Elva böcker nominerade till Årets hembygdsbok

Varje regionalt hembygdsförbund har möjlighet att nominera en bok till Sveriges hembygdsförbund, som årligen utser Årets hembygdsbok. Vrigstads hembygdsförenings bok ”Från vagnshjul till småhus” har nominerats av Jönköpings läns hembygdsförbund och i samband med årets Bok- och biblioteksmässa i september koras vinnaren.

Hembygdsföreningen medverkade under skolans hembygdsvecka

Den 22 och 23 maj deltog representanter från hembygdsföreningen i Vrigstad skolas hembygdsvecka. Barnen/eleverna fick bl.a. vara med om en ”gammaldags” dag i skolan, de fick information om gamla bankgården samt om hembygdsföreningen och Gröndal. För mer info se under Aktuellt.

Höstens program

Den 6 augusti håller vi Öppet hus på Gröndal. Elmtoftarna svarar för musikunderhållningen. Den 5 oktober berättar de tidigare ägarna av Nordiska Trähus och Swedhus om företagens historia och den 2 november kommer Bernt Högberg och berättar om släkterna Wetter och Wadell. Under hösten kommer vi även att anordna en ”torgvandring” där vi berättar om husens […]

Hembygdsföreningen sålde böcker m.m. på marknaden

Hembygdsföreningen fanns på plats då VIF anordnade årets första marknad den 13 maj. Vi sålde böcker, kartor, frimärken och gamla mynt. Läs mer under Aktuellt.

Från vagnshjul till småhus utsedd till Länets hembygdsbok

Varje år utser varje läns hembygdsförbund en nyutgiven bok till årets hembygdsbok – och i år har Jönköpings läns hembygdsförbund utsett Vrigstad hembygdsförenings bok Från vagnshjul till småhus till 2016 års bästa bok. Vinnaren i varje län tävlar sedan i en nationell tävling om vilken bok som blir årets hembygdsbok i Sverige.

Välbesökt årsmöte

Torsdagen den 30 mars höll hembygdsföreningen sitt årsmöte i församlingshemmet. Närmare 70 personer deltog och de fick som vanligt se föreningens verksamhetsberättelse presenterad i ord och bild av Stig Marz. Stig visar också videoklipp från 90-talet. Mer information under Aktuellt.

En utställning från föreningens nya bok

En mindre utställning med bilder och fakta från föreningens bok ”Från vagnshjul till småhus” finns nu till beskådan i Runstedtskas tidigare skyltfönster. Se mer info under Aktuellt.